Kostholdsråd ved betennelsesaktig revmatisk sykdom

“Du er hva du spiser”

Algeolje er kilden til Omega-3

Dette er ren olje til kroppen vår. Fettsyrene EPA og DHA er marine fettsyrer som kroppen trenger. Mange fokuserer på fettsyren ALA som en viktig kilde til Omega-3, og den er også del av et sunt kosthold. I tillegg må man ha marine Omega-3-fettsyrer. Det er vanskeligere å finne gode kilder til EPA og DHA, og det er algene som gir deg løsningen. Nàdarra gir deg hele 2000 mg Omega-3 på bare en teskje. Har du et plantebasert kosthold, så er algeolje eneste alternativ til de marine Omega-3-fettsyrene.

Essensielle fettsyrer

Omega-3 fettsyrer finner man i raps, linfrø, valnøtter og oljene av disse, samt fet fisk og fiskeolje. Omega-3 fettsyrene (EPA/DPA/DHA) som man finner i fet fisk og fiskeoljer er spesielt gunstig ved revmatiske lidelser da de har betennelsesdempende effekt. Tilstrekkelig inntak av omega-3 kan dermed være med å lindre leddsmerter og stivhet. Ved leddsmerter anbefales det inntak av 3 gram omega-3 daglig. Dette er høyere enn hva som anbefales til befolkningen generelt (1-2 g). 2 middager med fet fisk i uken samt daglig inntak av tran er tilstrekkelig for å få i seg nok omega-3 (seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omkring én middagsporsjon). Spiser du mindre fet fisk enn dette anbefales det et omega-3 tilskudd. Den gunstige effekten på revmatisme kan ikke ventes før etter 2-3 måneder med daglig inntak av 3 gram Omega-3.

Omega-3 blender revmatisme revmatiker leddsmerter
middelhavskost revmatisme sunn mat algeolje omega-3

“Middelhavskosthold”

Kosthold basert på middelhavskosten har vært den kostsammensetningen som i studier har vist å gi best lindring av symptomer som stivhet og smerte forårsaket av revmatisme. Dette kostholdet innebærer et høyt inntak av plantebaserte matvarer som grønnsaker, frukt, kornvarer, bønner, linser, nøtter og frø, samt fisk, fjærfe, olivenolje og rapsolje, algeolje og moderat inntak av rødt kjøtt, alkohol og meieriprodukter. Denne kostsammensetningen er også gunstig for hjertet samtidig som den gjør det enkelt å få dekket de næringsmessige behovene som mangler ved revmatisme.

Hvorfor virker den?

Et middelhavskosthold inneholder mye antioksidanter, god fettkvalitet og god balanse mellom omega-6/omega-3. I tillegg er det i middelhavslandene tradisjon for å bruke mye olivenolje. Olivenolje inneholder stoffet oleocanthal som demper betennelser i tillegg til at det kan beskytte mot kreft og revmatisme.