Delsum: kr 0,00


Du har ingen produkter i handlekurven.

Velg en side

Betydningen av marine omega-3 fettsyrer

Omega-3 fettsyrer er essensielle og flerumettede fettsyrer som vi bare kan absorbere gjennom kostholdet vårt

Marine fettsyrer er ikke som andre Omega-3-fettsyrer

EPA og DHA er best

Vi må skille mellom den vegetabilske omega-3-fettsyren ALA og de to marine omega-3-fettsyrene EPA og DHA.

Kroppsfunksjoner som trenger EPA og DHA

De marine omega-3-fettsyrene, EPA (eikosapentaensyre) og DHA (docosahexaensyre) er viktige for helsen vår og et balansert omega-6/3-forhold, da de blant annet demper betennelse i kroppen. Men hva betyr det? EPA hjelper med å opprettholde et normalt nivå av triglyserider, og denne marine fettsyren støtter sunn hjertefunksjon. DHA støtter hjernefunksjon, samt hjerneutvikling og vedlikehold av normalt syn. Hjerneutviklingen er spesielt viktig for barn, og Nàdarra har skrevet en artikkel om gravide kvinner her.

Trening, godt kosthold og Omega-3 er viktig for et godt liv
Algeolje er best
Ta vare på naturen

Omega-3 er ikke alltid det samme

EPA og DHA finnes bare i fisk, sel, alger og krill. I de fleste vegetabilske omega-3 oljer/ kapsler, er disse marine omega-3 fettsyrene ikke tilstede, men bare den vegetabilske omega-3 fettsyren ALA (alfa-linolensyre). Av vegetabilske oljer inneholder for eksempel linolje mye ALA, men også valnøtter og chiafrø inneholder ALA. Imidlertid kan denne "vegetabilske" omega-3-fettsyren bare omdannes til de viktige marine omega-3-fettsyrene EPA og DHA i begrenset grad. Konverteringsfaktoren er bare 0,5-1,0 %, og er sterkt avhengig av vekt, metabolisme og andre faktorer.

Pin It on Pinterest

Share This