Anbefalt mengde Omega-3

Artikkel-serie med gode grunner til å huske algeolje hver dag

BONUS    start på del 1 av 9 her

Hvor mye Omega-3 anbefales per dag?

Helsedirektoratet har en anbefaling på at disse fettsyrene skal være minst 1 energiprosent av det daglige kostholdet.

Det er tre Omega-3-fettsyrer som har best effekt på kroppen vår:

  • ALA er landbasert plantefett og finnes i nøtter og frø, for eksempel chiafrø og knuste linfrø. Kroppen trenger ALA, men i langt større grad er den avhengig av EPA og DHA. Derfor omdanner stoffskiftet i kroppen vår ALA til DHA og EPA.
  • Så har vi de to marine fettsyrene EPA og DHA. Vi er selvfølgelig tilhenger av de to sistnevnte, men oppfordrer alle til å få i seg alle tre fettsyrene ved hjelp av et variert kosthold. Dersom blodverdiene dine (ta en blodprøve hos fastlegen) viser laver verdier, så må man endre kostholdet eller ta kosttilskudd. Merk deg at ALA har en lav omdannelsesprosent til DHA; Kroppen klarer bare lage 5% DHA av ALA-fettsyren. Det blir ikke omgjort EPA fra ALA i kroppen. Følgelig anbefaler Nàdarra å ta DHA direkte fra kilden. Vår algeolje er naturlig rik på EPA og DHA, og en dagsdose på 2,5 ml gir hele 1000 mg av disse viktige fettsyrene.

Riktig kosthold gir bedre helse

Ved riktig kosthold anbefaler Helsedirektoratet at vi spiser 2-3 middager i uka med fet fisk. Oppdrettslaks har mistet halvparten av sin næringsverdi fordi bransjen fôrer fisken med soyaproteinkonsentrat. Vi anbefaler middager med villfisk som ikke inneholder for mye miljøgifter fra havet.

Anbefalinger til fettsyrer

I Europa har den europeiske myndigheten for næringsmiddeltrygghet (EFSA) en anbefaling det er verdt å merke seg. De anbefaler et daglig inntak av marine fettsyrer på minst 250 mg av hhv. EPA og DHA. The American Heart Assocoiation anbefaler så mye som 500 mg EPA og DHA. Og for de som trodde alt var stort i USA, så har japanerne en anbefaling på hele 1000 mg marint Omega-3 per dag. Nàdarra Algeolje sin daglige dose er følgelig på linje med japansk kostholdsråd. Befolkninger som nevnes her har langt høyere daglig inntak av fisk i kostholdet sitt, og det er et tankekors at nordmenn spiser mindre og mindre fisk.

Gode kilder til Omega-3

Fet fisk er den beste kilden, gode fiskearter i Norge er ørret, laks (helst villaks), makrell og sild. Mager fisk er også bra, men mager bunnfisk har dessverre en større risiko for å inneholde høyere nivå av havets miljøgifter. Middager med fisk hjelper til med å senke nivået av triglyserider i blodet, og fører til bedre helse. Fra planter får man fettsyren ALA fra linfrø, hampfrø, chiafrø og oljen fra disse, samt fra valnøtter og raps(olje).

Utover disse matvarene i kostholdet, så kan man ta kosttilskudd gjennom flytende algeolje eller i kapsler. Forhør deg alltid med legen for gode råd til kosthold og kosttilskudd.

Kilder:
Forskningsrapport om mager fisk og Omega-3
Naturlig algeolje kan bli vår fremtidige Omega-3-kilde
For mye Omega-3 kan være farlig – følg dagsdosen