Hjerte- og karsykdom

Artikkel-serie med gode grunner til å huske Omega-3 hver dag

Del 4 av 9

Oppnår man lavere risiko for hjerte- og karsykdommer?

I lang tid trodde man at de sunne Omega-3-fettsyrene EPA og DHA reduserte hjerte- og karsykdommer. Dette stemmer ikke. En stor gresk studie sammenholdt forskning fra 69 000 forskjellige mennesker fra ulike forskningsprosjekter, og fant ingen sammenheng mellom de som inntar mye og/eller lite Omega-3. Hypotesen var at dette skulle gi utslag på risikoen for hjerte- og karsykdom, slik som eksempelvis hjerteinfarkt eller hjerneslag. 

Vi synes det er viktig at bransjens kommersielle interesser ikke overselger produktene og deres virkeområder. Derfor tar vi denne artikkelen med for å presisere at forskning også utelukker virkningen av Omega-3 på visse deler av kroppens funksjoner.

Når det er sagt, så er det likevel viktig å merke seg at Omega-3 er viktig for kroppen. Disse fettsyrene produserer ikke kroppen selv, og de har en rekke gode egenskaper for blodet. Vi nevner blant annet at Omega-3 reduserer høye verdier av fettstoffer (triglyserider) og det farlige kolesterolet LDL.

Om Nàdarra og denne artikkelserien

Dette er del 4 av 9 deler under temaet “9 gode grunner til at man skal ta Omega-3 hver dag”. Kroppen vår trenger Omega-3-fettsyrer fordi den ikke produserer dette selv. Nàdarra leverer et plantebasert alternativ til Omega-3; Nàdarra Algeolje i kapsler eller flytende. Vi anbefaler at man husker å ta Omega-3 hver dag, og vi mener planeten vår er best tjent med at kilden til Omega-3 kommer fra plantene. Vår algeolje har en frisk og god smak, og den er helt fri for miljøgifter.