Husk Omega-3 hver dag: “depresjon”

Artikkel-serie med gode grunner til å huske Omega-3 hver dag

Del 2 av 9

Omega-3 hjelper mot depresjon

Depresjon er en typisk folkesykdom i Norge, spesielt i den mørke årstiden. Fortvil ikke, du er ikke alene. Alle opplever en form for depresjon i løpet av livet, og så finnes det noen triks for å unngå de dypeste dalene. Som vi var inne på i del 1 av 9, så trenger hjernen byggeklosser for optimal hjernefunksjon. Motvekten er følgelig nok tilførsel av EPA og DHA. Husk din daglige dose Omega-3.

Den utrolige EPA

Hjernen vår består av nesten 70% fett. Den mest kjente av Omega-3-fettsyrene er DHA, og denne får vi gjennom flere plantebaserte kilder, til eksempel chia og linfrø. Vi anbefaler DHA direkte fra algene i stedet for ressurskrevende omgjøring fra andre kilder. Teorien har lenge vært at det er DHA som er den viktigste byggeklossen for hjerne, men nå viser forskning fra Ghent University i Belgia at “lillebroren” EPA kan være den kritiske komponenten. Forskningen konkluderte med at mennesker med lave EPA-verdier hadde større depresjoner.

Om Nàdarra og denne artikkelserien

Dette er del 2 av 9 deler under temaet “9 gode grunner til at man skal ta Omega-3 hver dag”. Kroppen vår trenger Omega-3-fettsyrer fordi den ikke produserer dette selv. Nàdarra leverer et plantebasert alternativ til Omega-3; Nàdarra Algeolje i kapsler eller flytende. Vi anbefaler at man husker å ta Omega-3 hver dag, og vi mener planeten vår er best tjent med at kilden til Omega-3 kommer fra plantene. Vår algeolje har en frisk og god smak, og den er helt fri for miljøgifter.