Gravid eller ammende?
“Den fantastiske tiden”

Barnet vårt skal få den beste starten på livet

Vitaminer og mineraler når du er gravid og vil spise mer plantebasert

Når du er gravid har du behov for ekstra tilførsel av vitaminer og mineraler. Hvilke du bør ta tilskudd av, vil avhenge av kostholdet ditt, men for mange vil det passe å ta et tilskudd som inneholder flere vitaminer og mineraler. Særlig viktig er vitamin B12 og jod som er nødvendig for utviklingen av fosterets hjerne og nervesystem. Se våre kilder for komplett informasjon.

Tilskudd bør tas så tidlig som mulig i svangerskapet og helst før du blir gravid. Omega-3-fettsyren DHA i form av algeolje er beskrevet nedenfor, og kan tas som ren flytende olje eller i kapsel.

Om Nàdarra Algeolje 

Vår olje er produsert på landbasert anlegg, og oljen er følgelig helt uten miljøgifter fra havet. En halv teskje (2,5 ml) gir deg hele 1000 mg Omega-3, fordelt på EPA, DHA og andre Omega-3-fettsyrer.

 

 

gravide ammende gravid svangerskap omega-3 algeolje dha
gravide ammende gravid svangerskap omega-3 algeolje baby

Omega-3-fettsyren DHA

Behovet for omega-3-fettsyrer er økt når du er gravid, og vi anbefaler minst 250 milligram av omega-3-fettsyren DHA (dokosaheksaensyre) per dag. Tilskudd kan tas i form av algeolje fra Nàdarra (vegetabilsk/ vegansk omega-3), enten i kapsel eller flytende.

Noen matvarer, som valnøtter og gresskarkjerner, og noen oljer, som rapsolje, soyaolje, valnøttolje og linfrøolje, inneholder omega-3-fettsyren alfalinolensyre (ALA). Alfalinolensyre kan omdannes til DHA i kroppen, men det varierer i hvor stor grad denne omdanningen skjer. For de fleste er omdanningen begrenset slik at tilskudd er nødvendig.