Delsum: kr 0,00


Du har ingen produkter i handlekurven.

Velg en side

Vegetabilsk kosthold og Omega-3

Viktig informasjon om marine fettsyrer

Gode råd til gravide kvinner med vegetabilsk kosthold

Før vi forteller mer om rådene våre, oppfordres alle til å spise mer plantebasert kost med Omega-3 fettsyrer.

Vi skal konsentrere oss om marine fettsyrer; nærmere bestemt fettsyrene EPA og DHA. Helsedirektoratet oppfordrer gravide kvinner til daglig inntak på minimum 200 mg av DHA per dag. EPA og DHA produseres ikke naturlig i kroppen, og vi må ta dette som tilskudd.

Behovet for Omega-3 øker for gravide og ammende kvinner. Plantebasert kost vil dekke for alle næringsstoffer som finnes i et variert kosthold, men marine fettsyrer mangler. Den eneste vegetabilske kilden til EPA og DHA er algeolje.

Fosteret trenger tilførsel av EPA og DHA for å bygge en god hjerne-, hjerte- og synsfunksjon. EPA og DHA er blant byggesteinene for en riktig utvikling av fosterets sentrale funksjoner.

Nàdarra Algeolje kan fås i flytende eller i kapsler, og dekker anbefalt dagsbehov. Flytende algeolje selges kun av Nàdarra i Norge.

 

Andre viktige næringsstoffer under graviditet

Gravide kvinner på vegetabilsk kosthold må sørge for tilstrekkelig inntak av kalsium, D-vitamin, jod (175 μg) og vitamin B12 (2 μg). Det er viktig å passe på at tilskuddet du velger ikke gir for mye jod. Mangel på disse næringsstoffene kan gi alvorlig forstyrrelse av barnets utvikling, og gravide og ammende bør derfor ta tilskudd.

 

Dette bør man unngå

Mange varer av animalsk opprinnelse inneholder skadestoffer som kan påvirke fosteret i dets utvikling. Unngå blant annet spekekjøtt, kjøttpålegg som nærmer seg “holdbar til” dato, rødt kjøtt og mange ulike fiskearter over en viss størrelse. Fiskene samler giftstoffer i lever og kjøtt over levetiden i havet. Eks. Kveite over 20-30 kg er skadelig også for voksne.

Disse matvarene kan inneholde mikroorganismer og giftstoffer som kan være skadelige for fosteret. Spesielt dioksiner og PCB konsentreres oppover i næringskjeden og også i brystmelk. Her har vegetarianere en stor fordel. Algeolje lages av algene som er nederst i næringskjeden. Algeolje produseres også i lukkede saltvannstanker med renset saltvann.

kilder:
Kostholdsråd for gravide kvinner på Hepla.no
Helsenorge.no om vegetarkost for gravide 

Nàdarra sin egen artikkelserie om viktigheten av Omega-3 – del 1

Algeolje er kilden til de marine fettsyrene EPA og DHA. Vegetabilsk Omega-3.
Tang- og taremel inneholder mye jod. Det anbefales dagsdose på maks 175 μg. Må ikke overskrides.

Nàdarra Algeolje Omega-3 Produkter

Flytende algeolje endelig i Norge

Nàdarra flytende algeolje med Omega-3

75 ml holder 30 dagers bruk

  • 100% vegetabilsk, utvunnet fra alger
  • Rik på Omega-3-fettsyrene EPA og DHA
  • Ren olje med frisk og god smak
  • Fri for miljøgifter
  • Fri frakt

Pris kr 295,-*

Nàdarra algeolje i kapsler med Omega-3

60 kapsler holder til 30 dagers bruk

  • 100% vegetabilsk, utvunnet fra alger
  • Rik på Omega-3-fettsyrene EPA og DHA
  • Ren olje i kapsel
  • Fri for miljøgifter
  • Fri frakt

Pris kr 295,-*

Abonnement

Vi tilbyr abonnement og sender deg nye produkter når du er i ferd med å gå tom. Da er det lettere å beholde en god og sunn livsstil. Ingen bindingstid.

* Rabatt ved bestilling av 3- og 6-pakning

Pin It on Pinterest

Share This